Bedrijfsprocessen ontwerpen (of aanpassen)

Jerrel ResidaProcesmanagement 2 Comments

Globaal stappenplan voor het ontwerpen (of aanpassen) van bedrijfsprocessen:

  1. Afbakening:
    • Bespreek de opdracht met opdrachtgever
    • Bepaal welke producten en/of diensten het betreft
    • Opmerking: gemakshalve staat er in het vervolg alleen product, maar dan wordt product en/of dienst bedoeld
    • Wie verantwoordelijk is voor elk product
    • Bepaal betrokken managers voor stap 2
  2. Bepaal per product de procesketens:
    • Bepaal de triggers (die van de klant komen) van elk product
    • Elke trigger is het begin van een unieke procesketen
    • Elke procesketen eindigt met een product (voor de klant)
    • Wie verantwoordelijk is voor elke procesketen
    • Bepaal betrokken managers en gebruikers voor stap 3
  3. Bepaal per procesketen de processtappen
    • Welke processtappen en beslissingen nodig zijn (SOLL)
    • Na elke processtap komt het proces in een volgende status; benoem deze status(sen)
    • Elke procesketen eindigt met een resultaat, een (tussen)product, dat toegevoegde waarde heeft voor de klant, of voor de eigen organisatie
  4. Bepaal per processtap:
    • hoe elke processtap wordt uitgevoerd
    • volledig handmatig, handmatig met ondersteunende applicaties, volledig geautomatiseerd
    • welke ondersteunende applicatieservices nodig zijn
    • welke informatie/gegevens geraadpleegd en/of bijgewerkt worden
    • aan welke wetten en regels voldaan moet worden
    • aan welke prestatiecriteria voldaan moet worden
    • Opmerking: het niet voldoen aan wetten en regels brengt risico’s met zich mee. Voor de verdere uitwerking hiervan zie Risicomanagement
  5. Beschrijf elke procesketen
    • Grotendeels is dit al gebeurd tijdens de voorgaande stappen
    • Nu is het zaak de specificaties af te ronden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.